Depresja

Depresja to choroba, na którą cierpi co dziesiąta/y z nas. Przez pacjentów określana jako: bardzo ciężka choroba, brak siły i energii do życia, podstępnie atakująca, sprawiająca że czują się gorsi, nieudolni, zbędni.
Przez otoczenie postrzegana i określana jako lenistwo, wygodnictwo, nieumiejętność, bądź niechęć do wzięcia się w garść. Ludziom zdrowym ciężko jest zrozumieć pacjenta depresyjnego.

„Jak to możliwe, że może ci się nie chcieć wyjść z łóżka?!”

„Jak to nie masz siły?! Musisz być silny! Musisz wziąć się za siebie!”

Takie komunikaty przekazuje zazwyczaj otoczenie osobom chorym. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że pacjenci depresyjni ogromnie cierpią, gdyż stale towarzyszy mi poczucie beznadziei i bycia gorszym, które sukcesywnie i skutecznie pozbawia ich życie radości i sensu. Dlatego też tak duży procent pacjentów decyduje się na wyjście ostateczne jakim jest próba samobójcza (15-20% osób z depresją, Psychiatra 1998, A. Bilikiewicz)

Medycyna o depresji

Postęp w medycynie daje człowiekowi do dyspozycji coraz lepsze narzędzia diagnostyczne dzięki którym, to co kiedyś było dla lekarzy ulotne lub diagnozowane za pomocą tzw. intuicji staje się realną chorobą umieszczoną w konkretnym miejscu. Między innymi depresja zyskała taki realny wymiar, dzięki badaniom rezonansem magnetycznym. Teraz już lekarze dokładnie widzą że depresja to nie cecha charakteru czy widzimisię pacjenta ale choroba, która ma określone objawy, którą można obserwować dzięki badaniu MR i która można skutecznie leczyć.

Czym wobec tego jest depresja? Depresja to choroba która jest efektem braku równowagi neurochemicznej w mózgu. W wyniku czy to czynników genetycznych, czy też sytuacyjnych mózg osoby chorej ma zbyt mało substancji dzięki której przekazywane są impulsy nerwowe między komórkami. Za prawidłowy nastrój, dobry sen i apetyt oraz poczucie energii odpowiadają w mózgu miedzy innymi serotonina i noradrenalina. Od prawidłowej ilości tych substancji zależy dobre samopoczucie i prawidłowe funkcjonowanie każdego człowieka.

Dowiedz się więcej o depresji

Zachęcam gorąco do dalszej lektury i zapoznania się z poniższymi artykułami:

Najważniejsze informacje – podstawy

Przyczyny depresji
Objawy i rozpoznanie depresji
Leczenie depresji

Szczegóły i specyficzne przypadki

Jak myślimy w depresji, czyli zniekształcenia poznawcze
Depresja u mężczyzn
Depresja u osób starszych
Dieta a depresja
Depresja i perfekcjonizm