Nerwica lękowa – najważniejsze informacje

Termin nerwica lękowa nie jest terminem medycznym jednocześnie, a jednak pojęcie to używane jest przez wiele osób, które za pomocą takiej definicji starają się opisać swoje stany psychiczne.

Elementem wspólnym schorzeń określanych popularnie jako nerwica lękowa jest lęk. Może on przybierać różne formy, od ataków paniki, w których ludzie odczuwają go bardzo silnie, poprzez fobie czyli lęk przed konkretnymi rzeczami, aż po ciągły stały niepokój, który wydaje się nie mieć konkretnego źródła.

Nerwica lękowa ze względu tak szeroką definicję, może przejawiać się wszystkimi charakterystycznymi objawami nerwic. W skutecznym leczeniu nerwicy lękowej konieczne jest ustalenie z jakim rodzajem lęku ma się do czynienia. Taka procedura wstępna pozwala odpowiednio dobrać rodzaj terapii.

Nerwice lękowe – objawy

Objawy nerwicy lękowej to przede wszystkim dolegliwości dotyczące sfery emocjonalnej. Wśród nich pojawiają się często:

• Niekontrolowanego silnego lęku
  • Niepokoju, który trwa dłuższy czas bez konkretnej przyczyny
  • Ataków paniki

a jako konsekwencja życia w ciągłym napięciu:

• Łatwe wpadanie w złość, drażliwość, poirytowanie
  • Brak odczuwania radości (anhedonia)

Nerwica lękowa ataki

W przebiegu zaburzenia może pojawiać się cykliczny atak nerwicy lękowej, polegający na okresowym znacznym nasileniu objawów.

Ataki nerwicy lękowej stanowią wyjątkowo dolegliwy przejaw zaburzenia, dlatego pomoc psychologiczna w przypadku ich występowania jest szczególnie istotna. Nabyta dzięki terapii umiejętność opanowania choroby i utrzymania objawów pod kontrolą może znacząco poprawić komfort codziennego funkcjonowania.

Jak rozpoznać nerwicę lękową?

Osoby doświadczające opisanych objawów nerwicy oprócz cierpienia związanego z chorobą, obserwują także istotne pogorszenie jakości życia w sferze społecznej i zawodowej. Objawy nerwicy powodują więc nie tylko dyskomfort fizyczny ale także liczne niedogodności w sferze emocji mogących prowadzić nawet do depresji. W związku z tym bardzo ważne jest dokładne określenie rodzaju nerwicy a w tym pomoże doświadczony terapeuta. Precyzyjna diagnoza, której podstawą są objawy nerwicy lękowej, pozwala dobrać skuteczny kierunek terapii, dzięki któremu zmiana w zachowaniu oraz umiejętność pokierowania własnymi myślami, pozwolą radzić sobie z objawami lęku.

Przyczyny nerwicy lękowej

Nerwica lękowa jest zaburzeniem, którego przyczyn należy upatrywać w kilku czynnikach. Pierwszy z nich to uwarunkowania biologiczne czyli budowa i funkcjonowanie układu nerwowego. Drugi wiąże się z czynnikami społecznymi tzn. dorastanie w środowisku, które przekazuje dużo lękowych komunikatów takich jak „świat jest niebezpieczny, nieprzewidywalny”, „ludziom nie powinno się ufać bo są niebezpieczni”, „przyszłość jest niepewna” itp.. Kolejny element składający się na przyczyny nerwicy lękowej to trudne, obciążające i konfliktowe sytuacje związane z wymaganiami społecznymi (wysokie wymagania w pracy, nadmierna oczekiwania współmałżonka) oraz narzuconymi rolami społecznymi a także wydarzenia silnie traumatyzujące jak wypadki, choroby itp.

Leczenie nerwicy lękowej

Jak wyleczyć nerwicę lękową ? – to podstawowe pytanie zadawane przez osoby chorujące. Pierwszym krokiem w drodze do polepszenia funkcjonowania powinna być diagnostyka związana z poziomem hormonów lub niedoborami witamin i minerałów. Nieprawidłowości w tych sferach mogą dawać objawy podobne do nerwicy. Bardzo skuteczny sposób na nerwicę lękową zwłaszcza taką, która nie daje silnych objawów to wszelka aktywność fizyczna. Wysiłek fizyczny nie tylko powoduje wydzielanie się w mózgu tak zwanych hormonów szczęścia, które poprawiają nastrój i zmniejszają poziom lęku ale pozwala także poradzić sobie z napięciem mięśniowym będącym skutkiem długotrwałego stresu i zamartwiania się. Kolejny sposób na zmniejszenie objawów nerwicy lękowej to podjęcie terapii farmakologicznej prowadzonej przez lekarza psychiatrę. Najskuteczniejszym sposobem na poradzenie sobie z nerwicą lękową jest podjęcie terapii psychologicznej. Terapia nerwicy lękowej skupi się na prawidłowym dobraniu metod pracy do odczuwanych objawów, dzięki czemu pacjent nauczy się myśleć i zachowywać w sposób, który pozwoli zrozumieć i radzić sobie z objawami.