Nerwica natręctw – pokonaj obsesyjne myśli

Objawy choroby

Nerwica natręctw zwana także zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym to zaburzenie lękowe, które charakteryzuje się objawami dość łatwymi do obserwacji i rozpoznania. Większość ludzi w którymś momencie swojego życia doświadczyło łagodnych objawów nerwicy natręctw.

Wyobraźmy sobie sytuacje, w której rano bardzo spieszymy się do pracy bo już jesteśmy spóźnieni, uwijamy się jak w ukropie, miliony myśli przebiegają przez głowę. Kiedy wychodzimy z domu pojawia się w głowie nagle myśl „a żelazko jest wyłączone?” – to pierwszy z objawów nerwicy natręctw, czyli obsesyjna myśl. Taką myśl trudno jest z głowy wyrzucić bo wraca jak bumerang, a do tego powoduje silne napięcie bądź lęk bo przecież konsekwencje pozostawienia niewyłączonego żelazka mogą być opłakane. Żeby pozbyć się napięcia wracamy do domu i sprawdzamy czy żelazko na pewno jest wyłączone. To jest drugi objaw nerwicy natręctw czyli kompulsja – czynność lub myśl którą wykonujemy aby pozbyć się lęku.

Lęk, którego doświadczają chorzy w związku z pojawieniem się w ich głowach obsesyjnej myśli jest bardzo mocny, nieporównywalnie silniejszy od tego, który odczuwamy w momencie kiedy pomyślimy o żelazku. Naturalnym odruchem w związku z tym jest chęć pozbycia się go natychmiast. Stąd konieczność wykonania czynności kompulsyjnej. Jednym z najpopularniejszych przykładów opisujących objawy nerwicy natręctw jest lęk przed brudem i w związku z tym częste mycie rąk. Tak naprawdę jednak myśli obsesyjne mogą dotyczyć bardzo wielu obszarów życia i zmuszać chorych do wykonywania wielu różnych czynności.

Nerwica natręctw – leczenie

W przypadku leczenia nerwicy natręctw bardzo skuteczna jest terapia poznawczo-behawioralna. Ta skuteczność została potwierdzona badaniami klinicznymi, które wykazały że żadna inna terapia nie działa tak efektywnie na zmniejszenie objawów choroby jak właśnie poznawczo-behawioralna.

Jeśli cierpisz na nerwicę natręctw a masz za sobą doświadczenia terapeutyczne (niekoniecznie pozytywne), zachęcam do podjęcia jeszcze jednej próby, ale tym razem w nurcie terapeutycznym, który wyjaśnia mechanizm powstawania i utrzymywania się lęku bez szukania przyczyn choroby w przeszłości pacjenta. Nerwicę natręctw można leczyć także poprzez farmakologię, która zmniejsza objawy choroby i takie leczenie prowadzi lekarz psychiatra.